לגליזציה בוושינגטון וקולורדו – היום שאחרי

יומיים אחרי ההחלטה ההיסטורית שנתקבלה במשאל עם בארה”ב וקובעת לגליזציה של קנאביס למטרות הנאה בוושינגטון וקולורדו, מתעוררות כעת גם הבעיות ביישום החוק בשטח כשבראשן ההתנגשות בין החוק המדינתי החדש לחוק הפדרלי, וכן החוק הקובע גבול של 5 ננוגרם THC ל-1 מ”ל דם בעת נהיגה.

הצעת חוק i-502 ללגליזציה של קנאביס בוושינגטון
הצעת חוק i-502 ללגליזציה של קנאביס בוושינגטון

וושינגטון וקולורדו עשו היסטוריה של ממש והפכו למדינות הראשונות בארה”ב שמעבירות חוק לגליזציה של קנאביס לשימוש עצמי למטרות הנאה. עם זאת, נראה כי השינוי המבורך יהווה בעיה מסויימת עבור הממשל הפדרלי וסביר שייצור התנגשויות בין החוק החדש במדינות לבין החוק הפדרלי, שגם היום, ממשיך להגדיר את הקנאביס כסם מסוכן מדרגה ראשונה.

החל מה-6 בדצמבר בוושינגטון וה-5 בינואר בקולורדו, תושבי המדינות יורשו להחזיק כמות מוגבלת של מריחואנה לשימוש עצמי (עד 30 גרם) ובקולורדו אף יורשו לגדל עד 6 שתילי קנאביס בוגרים בביתם. ההערכות מדברות על כך שגרם קנאביס יעלה 12$ דולר בערך וכן שעונשים על החזקה לא יבוטלו רטרואקטיבית והגבול של 5 ננוגרם THC בדם בעת נהיגה יישאר בתוקפו כרגיל.

אמנם בארה”ב יש כבר 18 מדינות שהעבירו חוקי לגליזציה של קנאביס למטרות רפואיות (כולל מסצ’וסטס בה אושר הקנאביס הרפואי השבוע), אבל בשום מדינה בארה”ב לא הורשו אזרחים להחזיק קנאביס ללא מרשם רופא, או גיבוי של הממשל הפדרלי.

כל עניין הקנאביס הרפואי גם ככה היווה כאב ראש לא קטן עבור מחלקת המשפט הפדרלית שנאלצה להתמודד עם רופאים שרשמו אישורי קנאביס רפואי לאזרחים, בתחילה בקליפורניה משנת 1996 ובהמשך כאמור ב-18 מדינות סה”כ בארה”ב. כעת נאלצים שם להתמודד עם שתי מדינות “חצופות” שהעיזו לשנות את החוקים ואישרו החזקת מריחואנה וחשיש גם ללא אישור רפואי.

“כדי לשים את הנושא בהקשר היסטורי, אין שום הקשר היסטורי,” אמר טום אנג’ל, דובר ארגון LEAP (שוטרים נגד חוקי היובש). “זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שמדינה בארה”ב מצביעה בעד לגליזציה של קנאביס – ושתיים מהן עשו את זה.”

היסטוריה בארצות הברית - לגליזציה של קנאביס 2012

ה-DEA (הארגון לפיקוח על סמים בארה”ב) פירסם הודעה לתקשורת בבוקר יום רביעי עם היוודע תוצאות הבחירות בוושינגטון וקולורדו שאמרה כי הפיקוח של הארגון אחר סמים מסוכנים יימשך כרגיל וללא שינוי. “על פי החוק הפדרלי, קנאביס הוא סם מדרגה ראשונה,” נכתב בהודעה. “מחלקת המשפט בוחנת כרגע את הנתונים החדשים ואין לנו מה להוסיף מעבר לכך ברגע זה.”

“זהו נצחון סמלי לתומכי הלגליזציה, אבל הוא יהיה נצחון קצר בלבד,” אמר קווין סאבט, יועץ לשעבר בבתחום הסמים בממשל אובמה. “הם ייתקלו בקשיים רבים בנסיונם לשנות את החוק כאשר ישנה התנגדות נשיאותית ופדרלית לצעד הזה.”

כפי שציין סאבט, ישנן בעיות מסויימות עם חוק הלגליזציה שעבר בקולורדו ובוושינגטון. בעיה ראשונה היא כאמור עצם ההתנגשות עם החוק הפדרלי ובעיה נוספת היא חוק ה-DUI (Driving Under the Influence – נהיגה תחת השפעה). חוק ה-DUI הוא חוק הקובע את רמות כמויות החומרים הפעילים בדם בעת נהיגה לפי סיווג החומרים השונים. לדוגמה, בארץ קובע החוק כי כמות של מעל 260 מיקרוגרם אלכוהול בדם, נכנסת להגדרה של “נהיגה תחת השפעת אלכוהול”.

הצעת חוק 64 ללגליזציה של קנאביס בקולורדו
הצעת חוק 64 ללגליזציה של קנאביס בקולורדו

בקולורדו ובוושינגטון אמנם הועברו חוקים ללגליזציה של החזקת קנאביס לשימוש עצמי, אבל חוקי ה-DUI של הקנאביס נשאר כשהיו וקובעים כי כל כמות של מעל ל-5 נאנוגרם THC בכל 1 מ”ל של דם, מהווים עבירה על חוקי הנהיגה שעונש עליה יכול להגיע עד ל-72 שעות במעצר ועד 5,000$ דולר קנס.

ראו עוד: מחקרים מוכיחים: מריחואנה לא פוגעת בנהיגה. להפך!

“ההגבלה ל-5 ננוגרם THC בדם היא פשוט שגויה. רבים מהתושבים כאן ייאבדו את רשיונות הנהיגה שלהם בגלל החוק הזה,” אמר אחד מפעילי הלגליזציה בקולורדו. “הגבול היה צריך להיות 10 נ”ג מינימום אם לא יותר. ההשפעה האמיתית של ה-THC מגיעה רק באזור ה-30 עד 50 נ”ג. כל עוד אתה מתחת ל-20 נ”ג אתה בסדר.”

כמו-כן, ארגונים ועסקים רשאים לאסור על צריכת מריחואנה וב-NFL (ליגת הפוטבול האמריקנית) למשל, הודיעו כי כל שחקן שייתגלו בדמו אחוזי THC מעל המותר, יוענש כרגיל, אף על פי שהסברה היא שמעל 50% אחוז משחקני ה-NFL צורכים קנאביס באופן כזה או אחר.

צפו בדיווח על הבעיות בחוקי הלגליזציה החדשים (אנגלית):

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר